torsdag 21. januar 2016

Mva på fakturagebyr

Det skal beregnes MVA av fakturagebyr hvis du er momspliktig. Det vil si at hvis du har avtalt kr 3- i fakturagebyr inklusiv MVA, fyller du inn kr 2- i enhetspris . Men en del firma sender med et fakturagebyr når de sender ut regninger på papir.

Jeg har nå fått en faktura med fakturagebyr på 1kr, er dette lov? Canon og der var det plusset på et fakturagebyr på kr 9- + mva. Kan man ta seg friheten å stryke et fakturagebyr når man skal betale regningen sin?


Ja, og mobilselskapene tar heller ikke med mva i prisen.

Bedrifter ønsker ofte å legge på fakturagebyr når de fakturerer. Man står fritt til å velge hvor stort fakturagebyr man skal legge på, dersom dette er avtalt med kunden på forhånd. I den forbindelse fikk vi et tilbud på 100- + 0mva fra elektriker.


Jeg ser nå at de har beregnet moms (prosent) av ikke bare selve arbeidet,. Men man skal da vel ikke betale moms av et fakturagebyr? Jeg bestilte noe for noen uker siden, og på nettsiden fant jeg: Alle priser er inklusive mva, gravering, skruer og porto. De har tatt fakturagebyr 49kr + mva per faktura. De har anledning til å kreve fakturagebyr dersm dette er avtalt på forhånd.


Litt kjapp hoderegning gir meg av summen i mva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg